آيا غيرمعصوم مي تواند حجت بين خدا و انسان باشد؟
بنا بر رواياتي كه از معصومان(ع) نقل شده است، پس از غيبت حضرت صاحب(عج) يك سلسله دانشمندان و انديشمندان ديني با شرايط مشخص و ويژهاي كه در جاي خود مطرح گشته است حجت ميان ما و خدايند. از جمله آن روايات اين حديث شريف است كه حضرت وليعصر(عج) در پاسخ اسحق بن يعقوب فرمود: اما الحوادثالواقعة فارجعوا فيها الي رواة احاديثنا فانهم حجتي عليكم و انا حجةاللّه ؛ در رخدادها و حوادث به راويان حديث ما رجوع كنيد،زيرا آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدايم{M، (شيخ صدوق، اكمالالدين، ج 2، ص 484). محقق همداني - كه آثار و تحقيقات فقهياش در دوره اخير محور عاليترين مباحث اجتهادي حوزه قرار داشتهاست - در تحليل اين حديث مينويسد: «تأمل در اين روايت، آشكار ميسازد. فقيهي كه روايات ائمه(ع) را اخذ و هضم كرده است، در جايگاه ايشان قرار دارد و شيعه در مسائلي كه به ائمه مراجعه ميكرد، موظف است به چنين فقهايي مراجعه نمايد تا در عصر غيبت، متحير و سرگردان نباشد. امام(ع) با اين توقيع خواستهاند حجت را بر شيعيان تمام كنند تا هيچ كس به بهانه غيبت امام معصوم از دستورات الهي تحطي نكند»، (حاج آقا رضا همداني، مصباح الفقيه، كتابالخمس، ص 161 به نقل از سروش، محمد، دين و دولت در انديشه اسلامي، مركز انتشارات دفتر تبليغات اسلامي قم، چاپ اول، 1378، ص 284 و285). بنابراين حضرت امام خميني كه از لحاظ فقهي و ساير شرايط در مرتبهاي رفيع قرار داشتند، مصداق بارزي ازحجت ميان ما و خداوند متعال در عصر غيبت بودند.
نظرات شما عزیزان:
برچسب ها : غير معصوم, حجت خدا, ,